Παρασκευή 22 Αυγούστου 2014

κυκλο-φ-οριακα 776 06.08.2014

η κοιλαδογέφυρα του Περιφερειακού


Με ζέστη αυγουστιάτικη στην ωραία μας πόλη, καλημέρα, συμπολίτες. Την περασμένη Κυριακή, γύρω στις 12:00 το μεσημέρι, ερχόμασταν προς Βόλο από τον κάτω κλάδο του οδικού κυκλώματος Πηλίου (τουτέστιν Τσαγκαράδα-Χορεύτρα-Μηλιές) προκειμένου να παραλάβουμε τον γιο μας που είχε συμμετάσχει στην εξαιρετική ναυτοπροσκοπική Ρεγκάτα, μία αξέχαστη εβδομάδα στους περισσότερους παραθαλάσσιους τόπους του Παγασητικού κόλπου, 1.200 παιδιά και 36 βάρκες με κουπιά και με πανιά (απ’ αυτό βγαίνει και η έκφραση «καιρός πανιά, καιρός κουπιά», που πάει να πει «φυσάει, σηκώνεις πανιά, πας γρήγορα, έχει μπουνάτσα, τραβάς κουπί, πας αργά – εν τέλει προσαρμόζεσαι στον καιρό ή στο πώς τα φέρνει η ζωή). Μια εμπειρία ζωής για τα παιδιά απ’ όλη την Ελλάδα.
Ερχόμασταν, που λέτε, προς τα Καλά Νερά, όπου ήταν η βάση της Ρεγκάτα, και μόλις στρίψαμε δεξιά στον κόμβο των Μηλεών συναντήσαμε από απέναντι να ‘ρχεται η απίστευτη ουρά. Κυριακή, ώρα 12 και κάτι μεσημβρινή, εκατοντάδες, αν όχι χιλιάδες, αυτοκίνητα κινούνταν αργά, το ένα πίσω απ’ τ’ άλλο, για να φτάσουν, πιθανώς, στην Άφησο; Η οποία Άφησος να υποθέσω ότι θα ήταν ήδη «πηγμένη» απ’ τις 10 το πρωί; Τι να πω; Συνεχίσαμε, ο δρόμος που κατεβαίνει στα Καλά Νερά πρέπει να ήταν τελείως γεμάτος, διότι στη στροφή τα οχήματα στέκονταν (!), επιβιβάσαμε το παλικαράκι μας και σ’ όλον τον δρόμο, μέχρι τα φανάρια Πολυμέρη-Σταδίου, η ουρά συνεχιζόταν κανονικά. Ώρα 1 παρά 20, πλέον, και τα πλήθη συνέχιζαν ακάθεκτα να εγκαταλείπουν την πόλη.

Αδυνατώ να σκεφτώ πότε και πώς επέστρεψαν στην πόλη όλα αυτά τα οχήματα το ίδιο βράδυ. Και να! λοιπόν, το μεγάλο ερώτημα ή, καλύτερα, η μεγάλη αυτ-απάτη: να τελειώσει ο Περιφερειακός, να γλιτώσουμε απ’ αυτές τις ουρές. Και η απάντηση, καλοί μου συμπολίτες, είναι ότι δεν θα γλιτώσουμε. Και δεν θα γλιτώσουμε, επειδή η ουρά δεν έχει καμία σχέση με τον Περιφερειακό.
Η ουρά δημιουργείται στον παραλιακό δρόμο. Που έχει μία λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση. Αυτής της μίας λωρίδας, λόγω μεγάλου αριθμού οχημάτων σε μικρό χρονικό διάστημα, εξαντλείται η κυκλοφοριακή ικανότητα, η μέση ταχύτητα μειώνεται συνεχώς και έτσι δημιουργείται αυτό που λέμε «μποτιλιάρισμα». Πάρα πολύ απλά, ο δρόμος δεν χωράει περισσότερα οχήματα, κι όσο αυτά συνεχίζουν να έρχονται τόσο αυξάνεται η πυκνότητα της κυκλοφορίας. Το όριο αυτής της κυκλοφοριακής κατάστασης είναι η στάση! Στον δρόμο βρίσκονται τότε περίπου 200 οχήματα ανά χιλιόμετρο μήκους (δηλαδή περίπου 1.000 οχήματα μέχρι την Αγριά ή από την Αγριά στην επιστροφή) και είναι φυσικώς αδύνατον να χωρέσουν κι άλλα. Όταν φεύγει ένα απ’ τον δρόμο, τότε μόνο μπορεί να μπει άλλο ένα.
Είναι ξεκάθαρο αυτό; Ωραία! Πάμε τώρα να δούμε τι σχέση έχει ο καλός μας ο Περιφερειακός με όλα αυτά. Ο Περιφερειακός, που λέτε, προσάγει ή απάγει οχήματα στον ή από τον παραλιακό δρόμο. Σ’ αυτή τη φάση της κατασκευής όλα συμβαίνουν στον μεγάλο ισόπεδο κόμβο που διαμορφώνεται στ’ Αστέρια, δίπλα ακριβώς από τις δεξαμενές καυσίμων, εκεί που καταλήγει ο Περιφερειακός, μιας και η παράκαμψη Αγριάς-Λεχωνίων έχει παραπεμφθεί στις ελληνικές καλένδες.
Πάμε έναν-ένα. Έξοδος. Οχήματα από τον Βόλο προς τις παραλίες. Κατ’ αρχήν δεν είναι καθόλου δεδομένος ο φόρτος που θα πάρει ο Περιφερειακός. Σήμερα η κυκλοφορία ακολουθεί δύο δρόμους: την οδό Πολυμέρη και τον άξονα Αναλήψεως-Αγίου Δημητρίου-Σταδίου (όπου συμβάλλουν και όσα οχήματα κινούνται στον Περιφερειακό μέχρι την Αλκίππης) και τα δύο ρεύματα συναντιούνται στον κόμβο Πολυμέρη-Σταδίου και μπαίνουν, εκ περιτροπής, στη μία λωρίδα του παραλιακού δρόμου. Αύριο, με τον Περιφερειακό μέχρι τ’ Αστέρια, δεν μπορούμε με βεβαιότητα να πούμε πώς θα κατανεμηθεί η κυκλοφορία. Ότι και να γίνει, πάντως, όλος ο φόρτος θα συγκεντρώνεται στ’ Αστέρια, κι αυτός που έρχεται ευθεία από Βόλο κι αυτός που στρίβει αριστερά από τον Περιφερειακό. Από ‘κει κι ύστερα δεν αλλάζει απολύτως τίποτε. Εδώ μπαίνει στη συζήτηση και η δεύτερη λωρίδα κυκλοφορίας στην σήραγγα και στην κοιλαδογέφυρα, που αποδεικνύεται παντελώς άχρηστη.
Είσοδος. Εδώ τα πράγματα μπορεί να γίνουν λίγο (αλλά λίγο) καλύτερα. Στον κόμβο των Αστεριών, το εισερχόμενο ρεύμα, η σκουληκαντέρα, για την ακρίβεια, που έχει ξεκινήσει από την Άφησο κι ακόμη παραπέρα, έχει τη δυνατότητα να διχαστεί. Το τμήμα που θα στρίψει δεξιά στον Περιφερειακό θα κινηθεί σε μία λωρίδα μέχρι το τέλος της σήραγγας και μετά θα «εκτονωθεί». Θα χωριστεί στις δύο λωρίδες του Περιφερειακού και θα αυξήσει ταχύτητα. Αυτό, λειτουργώντας προς τα πίσω, θα βελτιώσει κατά τι (θα δούμε πόσο) την κυκλοφοριακή ροή στο σύνολο του δρόμου, πιστέψτε με, μέχρι την Άφησο κι ακόμη παραπέρα.
Έτσι έχουν, συμπολίτες μου, τα πράγματα. Σε δυο συνέχειες προσπάθησα να σας δείξω τι είναι για εμάς όλους και τι μπορεί να μας προσφέρει ο Περιφερειακός. Είναι ένας πολύ χρήσιμος δρόμος, που δεν είναι πανάκεια. Ούτε και επικίνδυνος είναι, αν τον λειτουργούμε όπως πρέπει, με λογική και σύνεση. Το εύχομαι από καρδιάς. Στη φωτο η κοιλαδογέφυρα το 2010. Γεια σας.
(δημοσιεύτηκε στην βολιώτικη "Θεσσαλία" την Τετάρτη 06.08.2014)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου