Παρασκευή 24 Οκτωβρίου 2014

κυκλο-φ-οριακα 785 22.10.2014



Ωραίες λιακάδες! Να είστε καλά και να τις απολαμβάνετε, όπως και όπου μπορείτε.
Εμείς με την Βολιώτικη Χορωδία κάναμε το Σαββατοκύριακο μια ωραία εξόρμηση στην Καλαμάτα, τραγουδήσαμε επίσης ωραία, επισκεφθήκαμε την Αρχαία Μεσσήνη, που είναι ένας εκπληκτικός αρχαιολογικός χώρος, όλα αυτά με θαυμάσιο καιρό και 30 βαθμούς θερμοκρασία, και, βεβαίως, επιστρέψαμε με γεμάτη την ψυχή στην πόλη μας. Τώρα ετοιμαζόμαστε να συμμετάσχουμε στην επετειακή εκδήλωση του Πανεπιστημίου για την 28η Οκτωβρίου. Την ερχόμενη Τρίτη, ανήμερα 28η, ώρα 19:00, στο αμφιθέατρο «Γιάννης Κορδάτος», στο κτήριο Παπαστράτου. Μετά την προσφώνηση του Πρύτανη κ. Πετράκου και τον πανηγυρικό της ημέρας από τον Καθηγητή κ. Βόγλη, η Βολιώτικη Χορωδία θα εκτελέσει, με την συνοδεία ορχήστρας, ένα μεγάλο μέρος από το «Άξιον Εστί» του Μίκη Θεοδωράκη και του Οδυσσέα Ελύτη. Η είσοδος είναι ελεύθερη για όλους, και η παρουσία σας ιδιαίτερα επιθυμητή τόσο από εμάς τους χορωδούς όσο και από το ίδιο το Πανεπιστήμιό μας. Σας καλώ να έρθετε, θα είναι μία πολύ ωραία εκδήλωση.
Τέτοια ωραία μας συμβαίνουν σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο.
Σε επίπεδο πόλης, πάλι, δεν ξέρω πόσο ωραία είναι τα πράγματα. Καναδυό φορές μέχρι τώρα έχω «προβλέψει» ότι θα περάσουμε έναν ενδιαφέροντα χειμώνα. Είναι φθινόπωρο ακόμη και τα ενδιαφέροντα έχουν ξεκινήσει στο φουλ. Κατ’ αρχήν διαπιστώνω ένα πραγματικό άγχος να γυρίσουν τα πάνω κάτω «μέχρι τα Χριστούγεννα». Μόνιμη επωδός είναι αυτή: μέχρι τα Χριστούγεννα. Δεν καταλαβαίνω γιατί. Και δεν καταλαβαίνω τι το συγκλονιστικό θα συμβεί αυτά ειδικά τα Χριστούγεννα του 2014. Μήπως πρέπει ν’ αρχίσω να συγκλονίζομαι επειδή το παγοδρόμιο, που εδώ και χρόνια λειτουργεί εορταστικά στην πλατεία Ρήγα Φεραίου, θα εγκατασταθεί φέτος, όπως διαβάζω, στην πλατεία Πανεπιστημίου, και προς χάριν του θα ξεριζωθούν τα υπάρχοντα εκεί δέντρα, θα μεταφυτευτούν σε άλλα σημεία της πόλης κι όταν με το καλό φύγει το παγοδρόμιο θα φυτευτούν καινούργια στην πλατεία;!
Ή μήπως πρέπει να αρχίσω να πανηγυρίζω που θα αποκτήσει η πόλη μου λεωφορειολωρίδες βαμένες πράσινες στην Ιάσονος και στην Δημητριάδος, συνοδευόμενες από πλήρη απαγόρευση στάσης και στάθμευσης εκατέρωθεν, και από έξι (6) εσοχές σε κάθε δρόμο, μήκους 10 μ. κάθε μία, οι οποίες θα μένουν κενές προκειμένου να εξυπηρετούν τις φορτοεκφορτώσεις, οι οποίες φορτοεκφορτώσεις εμπορευμάτων θα γίνονται στις ώρες που προβλέπει η ανέκαθεν υπάρχουσα και μη εφαρμοζόμενη δημοτική κανονιστική απόφαση; Όλα αυτά, βεβαίως, αφού θα έχουν αφαιρεθεί οι κορύνες, οι κάδοι και οι θέσεις στάθμευσης για τα μοτοποδήλατα και από τους δύο δρόμους καθώς και οι δύο, αν δεν κάνω λάθος, θέσεις γι άτομα με αναπηρία που υπάρχουν δεξιά κατά την κίνηση στην οδό Ιάσονος και εξυπηρετούν πολύ συγκεκριμένες ανάγκες.

Τετάρτη 8 Οκτωβρίου 2014

κυκλο-φ-οριακα 784 08.10.2014



Καλημέρα συμπολίτες! Ευχαριστούμε πολύ για την ψήφο εμπιστοσύνης που έχετε δώσει στην στήλη μας εδώ και πολλά χρόνια, εμείς δεν χρειαζόμαστε «ανανέωση». Το μόνο που χρειαζόμαστε είναι καλή υγεία και καλή διάθεση, το αυτό επιθυμούμε και δι’ υμάς.
Ξεκίνησε να παίζεται στην τηλεόραση ένα καινούργιο σήριαλ, από τα αποκαλούμενα «οικογενειακά», μια γνωστή συνταγή με δεκάδες μικρο-παραλλαγές, όλα αυτά τα χρόνια που υπάρχει τηλεόραση στη χώρα μας. Το «ιδιαίτερο» σ’ αυτό το κατασκεύασμα είναι ο τίτλος του, που γράφεται «Μάνα Χ ουρανού» και διαβάζεται από τους τηλεπαρουσιαστές «Μάνα εξ ουρανού». Κατόπιν αυτού, αφού το ελληνικό κεφαλαίο «Χ» διαβάζεται «εξ», όπως το αγγλικό, από ‘δω και στο εξής παρακαλώ να με γράφετε Χαράλαμπο και να με φωνάζετε Εξαράλαμπο! Αναρωτιέμαι, πόσο ακόμη θα επιτρέπεται σε κάθε ανεγκέφαλο «καλλιτέχνη» να εξευτελίζει δημοσίως την κακόμοιρη τη γλώσσα μας. Πόσο;
Θα μου πείτε, «ποιος νοιάζεται»; Ε! αυτό εκμεταλλεύεται και ο ως άνω «καλλιτέχνης» και κάνει ό,τι του φανεί του λωλοστεφανή. Και πάνε παρέα τα γκρίκλις, τα CU, τα 4U κι όλος ο συναφής συρφετός. Όμως δεν είναι μόνο αυτά, είναι κι άλλα, πιο απλά. Από το 2007, τουτέστιν εδώ και επτά (7) ολόκληρα χρόνια, το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο του Υπουργείου Παιδείας έχει πάρει απόφαση ότι το «ν» πρέπει να μπαίνει στον γραπτό λόγο πάντοτε στο άρθρο του αρσενικού, ανεξάρτητα από το σύμφωνο με το οποίο αρχίζει το ουσιαστικό ή το επίθετο. Δηλαδή (πρέπει να) γράφουμε όχι μόνο τον άνθρωπο, τον κακό, τον πατέρα, τον τύραννο, αλλά και τον Βόλο, τον γραφίστα, τον δαιδαλώδη, τον ζητιάνο, τον Θεό, τον λόγο, τον μάστορα, τον νοικοκύρη και ούτω καθ’ εξής. Πήρε αυτή τη σημαντική απόφαση, την πέρασε και στα βιβλία γραμματικής των σχολείων και οι περισσότεροι γράφοντες και διδάσκοντες την κατέγραψαν εις τα παλαιότερα των υποδημάτων τους. Και συνεχίζω να διαβάζω καθημερινά, παντού, τι γίνεται «στο Βόλο». Που με τα γλωσσικά χάλια που επικρατούν να δείτε που κάποια στιγμή ο αρσενικός μας Βόλος θα μας προκύψει ουδέτερος, το Βόλο, πώς λέμε το Καρπενήσι!
Θα μου ξαναπείτε, «ποιος νοιάζεται»; Εδώ, σ’ αυτή την πόλη, που έχει, μάλιστα, ιδιαίτερη ανάγκη αυτό το «ν», κανείς. Όμως αισιόδοξο στοιχείο θεωρώ το ότι σοβαροί σύγχρονοι Έλληνες πεζογράφοι όπως ο Νίκος Θέμελης, η Σοφία Νικολαΐδου, ο Γιάννης Καλπούζος, ο Ισίδωρος Ζουργός γράφουν σωστά, χρησιμοποιώντας πάντοτε το «ν» στο άρθρο του αρσενικού – φως μέσα στο περιβάλλον σκότος.

Δευτέρα 6 Οκτωβρίου 2014

κυκλο-φ-οριακα 783 01.10.2014



Καλόν μήνα, συμπολίτες. Τρεις μας έμειναν μέχρι να φύγει και τούτος ο χρόνος, απτόητοι συνεχίζουμε εμείς, απτόητη επανέρχεται και η τρόικα, η οποία, όπως επισήμως ανακοινώνεται, όπου να ‘ναι φεύγει οριστικά!! Δεν ξέρω ποιος τα πιστεύει αυτά τα καινούργια παραμύθια, αναλόγου διαμετρήματος με τα περί ανάπτυξης, περί «σακσές στόρυ», περί «εξόδου στις αγορές», περί «πλεονάσματος» και δεν συμμαζεύεται. Διότι όντως δεν συμμαζεύεται, και το ζούμε καθημερινά αυτό εμείς, οι απλοί άνθρωποι, που από οικονομικά δεν σκαμπάζουμε και μόνο να πληρώνουμε τις ονειρώξεις μεγάλων οικονομολόγων είμαστε υποχρεωμένοι.

Χρωστάμε από την περασμένη Τετάρτη μια μικρή ανάλυση πάνω στην ανακοίνωση της εταιρείας «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» περί διελεύσεως 711.539 οχημάτων «από τους σταθμούς διοδίων της εταιρείας» στο διάστημα 11-18 Αυγούστου 2014 (8 ημέρες). Αυτό το νούμερο, κατ’ αρχήν, δίνει κατά μέσο όρο 88.942 οχήματα κάθε είδους ανά ημέρα. Η εταιρεία ελέγχει έξι (6) μετωπικούς σταθμούς διοδίων διπλής κατεύθυνσης (πάνω στον δρόμο, δηλαδή) Πελασγία, Μοσχοχώρι, Μακρυχώρι, Πυργετός, Λαπτοκαρυά, Αιγίνιο και επτά (7) πλευρικούς ανά κατεύθυνση κυκλοφορίας προς Αθήνα ή Θεσσαλονίκη (δηλαδή στην ράμπα εισόδου ή εξόδου στον αυτοκινητόδρομο) Πελασγία, Γυρτώνη, Μακρυχώρι και Λεπτοκαρυά, όπου αυτός προς Αθήνα δεν λειτουργεί ακόμη. Κατά συνέπεια, τα ρεύματα κυκλοφορίας στους σταθμούς διοδίων είναι δώδεκα (12) στους μετωπικούς και επτά (6) στους πλευρικούς, σύνολο δέκα εννέα (18). Από δω και πέρα αρχίζει το μπέρδεμα, έτσι όπως γράφτηκε η ανακοίνωση της εταιρείας, αν προσπαθήσουμε να μαντέψουμε τον πραγματικό κυκλοφοριακό φόρτο της οδού. Αν υποθέσουμε ότι η κυκλοφορία ήταν απόλυτα ισοκατανεμημένη στα 18 σημεία ελέγχου (άρα και είσπραξης τελών διέλευσης) το νούμερο που παίρνουμε είναι απολύτως αστείο: 4.941 οχήματα ημερησίως – η οδός Γκλαβάνη, π.χ., έχει πάνω από 5.000! Αν υποθέσουμε ότι το 90% των οχημάτων κινείται ευθύγραμμα και περνά όλους τους σταθμούς, από Πελασγία μέχρι Αιγίνιο και από Αιγίνιο μέχρι Πελασγία, τότε προκύπτει ότι από κάθε έναν σταθμό πέρασαν 6.670 οχήματα ημερησίως (88.942 * 90% / 12) – περίπου όσα κινούνται στην οδό Γαζή, στον κόμβο με Κ.Καρτάλη!! Αυτός δεν είναι σε καμία περίπτωση λογικός φόρτος για έναν από τους καλύτερους αυτοκινητοδρόμους της Ευρώπης. Και το μόνο που αποδεικνύει περίτρανα είναι ότι οι Έλληνες οδηγοί απλούστατα δεν τον χρησιμοποιούν ή τον χρησιμοποιούν ελάχιστα, στα τμήματα όπου δεν υπάρχουν διόδια.

Αν έχουμε κάνει λάθος στην ανάγνωση της ανακοίνωσης και στους υπολογισμούς μας μπορεί και πρέπει η εταιρεία να μας διορθώσει, δίνοντας επιτέλους στη δημοσιότητα τους πραγματικούς κυκλοφοριακούς φόρτους του αυτοκινητοδρόμου, και μάλιστα κατά κατηγορία οχημάτων, όπως δίνονται αυτά τα στοιχεία σε όλον τον ευνομούμενο κόσμο και μόνο στην Ελλάδα είναι απόρρητα.

κυκλο-φ-οριακα 782 24.09.2014

Περιφερειακός, από τα νταμάρια της Γορίτσας


Καλή μέρα η Τετάρτη, συμπολίτες. Δευτέρα γίνεται Δημοτικό Συμβούλιο, Τρίτη ενημερωνόμαστε, Τετάρτη κυκλοφορούμε, μια χαρά. Και με τη φόρα που έχει πάρει το Συμβούλιό μας, πολύ φοβάμαι ότι δεν θα τα προλαβαίνουμε τα θέματα…

Αυτή την Δευτέρα έγιναν και πολλές πράξεις και συσκέψεις επί κυκλοφοριακών θεμάτων. Δόθηκε στην κυκλοφορία ο ημικόμβος (μία ράμπα και μία γέφυρα) του Βελεστίνου, καλή αρχή. Αποφασίστηκε να ανοίξει στο τέλος Οκτωβρίου η είσοδος στο λιμάνι από τον κόμβο της Μπουρμπουλήθρας, με τις βελτιώσεις που είχαμε επισημάνει την προηγούμενη Τετάρτη, στα γεωμετρικά χαρακτηριστικά και στην φωτεινή σηματοδότηση του κόμβου. Απλά πράγματα, νοικοκυρεμένα, για ένα έργο που το περιμένει η πόλη εδώ και δεκαετίες. Δεν είδαμε, δεν ξέρουμε τι σκέφτονται οι αρμόδιοι για την πρόσβαση της Ιχθυόσκαλας, η οποία, επαναλαμβάνουμε, δεν μας φαίνεται επαρκής.

Ο Περιφερειακός έγινε, για μία ακόμη φορά, πρωτοσέλιδος. Όλα, μαζί και ταυτοχρόνως, σήραγγα, αρχαιολογία, εργολαβία-σκούπα, παράκαμψη Αγριάς, απαλλοτριώσεις, όλα σε μία σύσκεψη, μπερδεμένα πράγματα, δεν ξέρουμε αν υπάρχει ένας άνθρωπος που να έχει μια πλήρη γνώση πάνω σ’ όλα αυτά. Από όσα διαβάζουμε, αυτός ο άνθρωπος δεν φαίνεται να είναι ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου που εκτελεί το όλο έργο, και ο κύριος Περιφερειάρχης μάλλον μόνο με τις χρηματοδοτήσεις ασχολείται. Το τι (δεν) θέλει η Αρχαιολογία δεν το ‘χουμε καταλάβει, είναι δυνατόν μια γέφυρα σήμανσης, ένα μεταλλικό ικρίωμα, δηλαδή, να προκαλεί προβλήματα στις αρχαιότητες της χώρας τέτοια, που να πρέπει να ασχοληθεί το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ); Νομίζω ότι την ώρα που καράβια χάνονται, κάποιοι μεριμνούν για τις βαρκούλες τους. Την ώρα που «αλλάζουν όλα» στο Υπουργείο Πολιτισμού και οι εθνικοί αρχαιολογικοί θησαυροί υποτάσσονται στα μνημόνια των δανειστών, είναι αστείο να ανησυχούμε για ένα μεταλλικό ικρίωμα έξω από μια οδική σήραγγα, η οποία σήραγγα, εκτός όλων των άλλων, κατασκευάστηκε εκεί ακριβώς που επέτρεψε η ίδια αρχαιολογική υπηρεσία!

Από όλα αυτά ας κρατήσουμε, εμείς οι απλοί πολίτες, την δέσμευση όλων ότι τέλος Νοεμβρίου θα δοθεί ο δρόμος στην κυκλοφορία – ακόμη και ο Δήμαρχος συμφώνησε σ’ αυτό. Ας την κρατήσουμε και …βλέπουμε.

κυκλο-φ-οριακα 781 17.09.2014



Καλημέρα συμπολίτες. Ακόμη δεν τελειώσαμε μ’ εκείνο το «ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα». Ένα ραντεβού που «ξεχάστηκε» θα είναι μάλλον η αιτία που δεν θα εφαρμοστεί «πιλοτικά» στα μέρη μας. Κάτι άκουσα ότι θα καταλήξει στην Καρδίτσα – μπορεί να φταίει και ο ποδοσφαιρικός καυγάς μεταξύ των οπαδών του Βόλου και της Λάρισας.

Σε μια προηγούμενη στήλη έγραφα ότι προβλέπω ωραίον χειμώνα, όχι βέβαια από μετεωρολογικής απόψεως. Εκτιμώ ότι ξεκινήσαμε καλά, σε όλα σχεδόν τα μέτωπα.

Επανεξετάζει η Δημοτική Αρχή το ζήτημα του Περιφερειακού δρόμου, μετά την επιτόπου συνάντηση με τους ταλαίπωρους κατοίκους των οδών Αλκίππης-Απόλλωνος. Στους οποίους δεν κάνει κακό για μία ακόμη φορά να υπενθυμίσω ότι η πρόταση για τον διαχωρισμό των κινήσεων – κάθοδος από Αλκίππης, άνοδος από Ροστώβ – ήταν δική μου τότε, τον Απρίλιο 2009, και δεν έγινε δεκτή από το Δημοτικό Συμβούλιο. Έχει μόνο ιστορική αξία (όση έχει…). Τώρα, συμπληρωμένα πέντε (5) χρόνια μετά, εκείνο που πρέπει να γίνει είναι να δοθεί άμεσα ο δρόμος στην κυκλοφορία. Χωρίς άλλες τζιριτζάντζουλες, με ευθύνη της Περιφέρειας και του ΥΠΕΧΩΔΕ. Και πινακίδα οδικής σήμανσης, που να γράφει «περνάτε με δική σας ευθύνη» ή κάτι τέτοιο, ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας δεν περιέχει. Η ευθύνη των οδηγών είναι πάντα δεδομένη, όπως δεδομένη είναι και η ευθύνη του Κράτους για την λειτουργία των δρόμων, τα υπόλοιπα είναι παραμύθια για μικρά παιδιά και δημόσια κατανάλωση.