Τετάρτη 4 Φεβρουαρίου 2015

κυκλο-φ-οριακα 798 04.02.2015



Καλημέρα συμπολίτες. Καθώς οι διαπραγματεύσεις για το ελληνικό χρέος και την λειτουργία της τρόικας συνεχίζονται, με τις ευλογίες, καθώς φαίνεται από τις πρόσφατες δημοσκοπήσεις, της μεγάλης πλειοψηφίας όλων μας, η στήλη επανέρχεται στα ειωθότα της. Φεβρουάριος, πλέον, ο οποίος, ως γνωστόν, «κι αν φλεβίσει, καλοκαίρι θα μυρίσει» (αυτό το ρήμα «φλεβίζω» δεν υπάρχει αυτόνομο, δεν σημαίνει τίποτε έξω από την παροιμιώδη αυτή φράση). Πλημμύρες στην Δυτική Ελλάδα, καταστροφή του ιστορικού γεφυριού της Πλάκας στα Τζουμέρκα – μια μονότοξη πέτρινη κατασκευή, που στεκόταν πάνω από τον ποταμό Άραχθο από τον Σεπτέμβριο του 1866, με άνοιγμα 40 μέτρα και ύψος στο κέντρο 21 μέτρα, μοναδική στο είδος της στα Βαλκάνια. Δυνατοί νοτιάδες στην περιοχή μας, σήκωσαν τη θάλασσα και την έβγαλαν στη στεριά, και ποιος πρέπει να καθαρίσει τις φερτές ύλες;
Νοικιάστηκε σε ιδιώτη ο χώρος που ανήκει στο Νοσοκομείο, στην διασταύρωση των οδών Ογλ και 28ης Οκτωβρίου, και θα λειτουργήσει ως parking με πληρωμή (βεβαίως-βεβαίως…). Δεν ξέρουμε αν η προκήρυξη του Ιδρύματος προέβλεπε κάποιους τιμολογιακούς περιορισμούς, μόνο να ελπίζουμε μπορούμε ότι ο ιδιώτης θα ακολουθήσει «σώφρονα» τιμολογιακή πολιτική. Κάτι που δεν συμβαίνει στο κοντινό πολυώροφο parking «Χείρων», όπου οι τιμές διαρκώς ανεβαίνουν – θυμίζω ότι το κτήριο έχει χτιστεί επί δημοτικού οικοπέδου και η κατασκευάστρια-ιδιοκτήτρια εταιρεία πληρώνει ένα πολύ μικρό ετήσιο ποσόν στο Δήμο Βόλου, φαντάζομαι ότι οι δημοτικές υπηρεσίες δεν το έχουν «ξεχάσει». Ίσως, λέω, ίσως αυτό να είναι ένα καλύτερο αντικείμενο διαπραγμάτευσης από την «κόντρα» με το Νοσοκομείο, που, επιτέλους, αποφάσισε να αξιοποιήσει τμήμα της ακίνητης περιουσίας του.
Πέρασα και από την οδό Κουμουνδούρου (η μπάρα ήταν σηκωμένη) και είδα ότι έχουν αρχίσει να ξηλώνονται τα καγκελάκια και να αντικαθίστανται από ζαρντινιέρες, που, ως γνωστόν, πολύ εύκολα μετακινούνται. Βλέπω και σε πολλά άλλα σημεία κατασκευές μόνιμες, από γυαλί και ξύλο ή αλουμίνιο, που οριοθετούν εξωτερικές περιοχές καταστημάτων σε πεζοδρόμους, δεν ξέρω με ποια κανονιστική απόφαση του Δήμου επιτρέπονται. Πολλές φορές έχουμε γράψει για το «μεταστατικόν και επεκτατικόν είδος» που ονομάζεται «τραπεζοκαθίσματα», δεν ξέρω ποιοι κανόνες ισχύουν σήμερα στην πόλη μας.

Η σήραγγα της Γορίτσας λειτουργεί από τις 22.12.2014 και τα πάει μια χαρά. Ενδιαφερθήκαμε να μάθουμε πόσα οχήματα τον χρησιμοποιούν, πόσος είναι, δηλαδή, ο κυκλοφοριακός φόρτος που εξυπηρετεί, σ’ αυτό το πρώτο διάστημα λειτουργίας. Η σήραγγα ελέγχεται πλήρως με διάφορα συστήματα που συντονίζονται από ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Μεταξύ αυτών, ειδικοί αισθητήρες καταγράφουν και κατηγοριοποιούν όλα τα οχήματα που διέρχονται, τόσο στην έξοδο προς Βόλο, όσο και στην έξοδο προς Αγριά.
Στις 16 Ιανουαρίου υπήρξε ένα πρωτοσέλιδο στην «Θεσσαλία» μας, που έγραφε «Σε λιγότερο από ένα μήνα, όπως καταγράφουν οι υπολογιστές, διελεύσεις 82.000 οχημάτων από τη σήραγγα Γορίτσας». Το συνολικό αυτό νούμερο αναλύονταν στο άρθρο κατά κάποιες κατηγορίες οχημάτων όχι συνηθισμένες σε κυκλοφοριακές μελέτες, π.χ. φορτηγά, φορτηγά μεταφορών, φορτηγά με τρέιλερ, νταλίκες κλπ. Ενδιαφερθήκαμε, λοιπόν, και πινακοποιήσαμε τα στοιχεία του κυκλοφοριακού φόρτου ακριβώς όπως μετριέται και κάναμε (πολύ απλά) την αναγωγή σε οχήματα ανά ημέρα, για το διάστημα 22.12.2014-17.01.2015.
Η ανάλυση δείχνει πρώτον ότι υπάρχει μια ανισοκατανομή στις κινήσεις προς Βόλο και προς Αγριά. Ίσως να πρόκειται για «διαδρομές γνωριμίας» ή για κινήσεις που μπαίνουν στον Πολεοδομικό Συγκρότημα από τον Περιφερειακό και επιστρέφουν από τον παραλιακό δρόμο. Θα το δούμε. Δείχνει δεύτερον ότι ο συνολικός φόρτος είναι πολύ χαμηλός, 1.840 και 1.486 οχήματα ανά κατεύθυνση (3.326 και στις δύο κατευθύνσεις) μέσα σε 24 ώρες δεν είναι τίποτε για έναν δρόμο με αυτά τα χαρακτηριστικά – θυμίζω ότι η κυκλοφοριακή ικανότητα μιας λωρίδας κυκλοφορίας είναι περίπου 2.000 οχήματα την ώρα και ότι στον κόμβο Γαζή-Ιωλκού κυκλοφορούν περίπου 6.000 οχήματα ημερησίως. Και δείχνει τρίτον ότι το σύνολο της διερχόμενης βαριάς κυκλοφορίας χρησιμοποιεί, πλέον, την σήραγγα και στις δύο κατευθύνσεις. Άρα ο στόχος αυτής της παράκαμψης, που ήταν κυρίως η απαλλαγή του αστικού ιστού από την βαριά κυκλοφορία επιτυγχάνεται πλήρως. Όσον αφορά την κυκλοφορία των Ι.Χ. οχημάτων θα πρέπει να περιμένουμε το καλοκαίρι για να δούμε πώς θα λειτουργήσει ολόκληρο το σύστημα Περιφερειακός-σήραγγα-κόμβος με τον παραλιακό δρόμο-παραλιακός δρόμος. Θα είμαστε και τότε εδώ, με τα εξαιρετικά και απόλυτα στοιχεία που μας παρέχει η ηλεκτρονική μέτρηση φόρτων. Με μία παρατήρηση για τους αρμόδιους: θέλει ξανακοίταγμα το μέγεθος «απροσδιόριστα οχήματα», κάτι τρέχει, δεν είναι λογικό να είναι 173 στη μία κατεύθυνση και 1.020 στην άλλη, κάτι τρέχει.
Και η ζωή τρέχει. Να είμαστε καλά, γεια σας.
(δημοσιεύτηκε στην βολιώτικη "Θεσσαλία" την Τετάρτη 04.02.2015)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου